De komende weken gaan veel Nederlanders voor het eerst op vakantie met hun electrische auto. Ook wordt daarbij veelvuldig de Route du Soleil opgezocht op weg naar het zuiden van Frankrijk en Spanje.
Wij hebben een aantal tips voor u om te komen tot een ‘laadstrategie’:
- Maak voor vertrek een ‘laadplan’. Rijd van laadstation naar laadstation waarbij je nog een redelijke actieradius overhoudt. Zorg dat je verschillende apps hebt waarmee je de laadpalen gemakkelijk kunt vinden. Langs de Route du Soleil is het nog behoorlijk goed geregeld met de dekking, maar bij de andere snelwegen in Frankrijk is de spoeling veel dunner. Zo telt de tolvrije snelweg van Clermont-Ferrand, over het Viaduc de Millau, slechts twee Ionity-stations. Tips voor apps zijn o.a. Chargemap en de ANWB-Onderweg app.
- Rijd niet door tot je bijna ‘leeg’ bent. Probeer juist te laden als je 40 tot 50% acculading hebt.
- ‘Gastladen’ bij Tesla. Sinds kort mogen ook niet-Tesla’s ‘gastladen’ bij een aantal Tesla Superchargers in Frankrijk. Op die manier voegt men alleen al op de Route du Soleil 179 snelladers toe aan dit traject.
- Vermijd drukke momenten. Het spreekt voor zich dat de kans op files bij het laden het grootst is in de weekenden van het naderende hoogseizoen. Probeer deze dagen daarom te mijden. Kies als het kan voor een zondag of vrijdag. Een andere strategie is vertrekken na de files en in de avond rijden.
- Kijk op Google Maps van te voren waar de laadstations zich bevinden. Voor een laadstation bij een supermarkt en voor de Tesla Superchargers moet je een stukje van de snelweg af en vaak dus ook nog door een tolpoortje. Dit geeft extra reistijd in Frankrijk.
- Onthoud dat de afstanden tussen snelladers in Frankrijk soms enorm kunnen zijn. Na Ionity Leclerc te Metz (afslag 35 Hauconcourt) is de eerstvolgende Ionity in zuidelijke richting maar liefst 211 kilometer verder bij Aire de Langres-Perrogney. Op dat stuk vind je direct aan de autoroute slechts twee andere langzame 50 kW palen.
- Reken er op dat er laadfiles kunnen ontstaan. Deze zullen zich met name voordoen in Noord-Frankrijk langs de route du soleil. Bijvoorbeeld bij het Ionity station Metz-Hauconcourt bij Hypermarché Leclerc (A31/afslag 35) Hier zijn maar 6 laadpalen en die zijn ook nog eens vanuit zowel zuidelijke als noordelijke richting bereikbaar. Aire de Langres-Perrogney (het eerstvolgende Ionity station in zuidelijke richting met 4 snelladers) ligt vlak na het punt waar de snelwegen A5 (uit Reims/Parijs) en A31 (uit Nancy/Metz) samenkomen. Hier zal het in het hoogseizoen enorm druk worden. Heb je daarom voldoende actieradius over? Rijd dan door naar Aire Gevrey-Chambertin (Fastned) 80 kilometer verderop in zuidelijke richting.
- Kies een slimme route. Zoals hierboven reeds beschreven, zijn de verschillen tussen land en regio enorm. Met name Wallonie en Noord-Frankrijk hebben een zeer lage dekkingsgraad aan laadstations. Daarom kan het voor een trip naar Zuid Frankrijk, ondanks extra kilometers, sneller en goedkoper zijn om door Duitsland te rijden en uiteindelijk door te steken in Frankrijk nabij Basel/Mulhouse.